|
Vzdělávání jedinců s poruchou autistického spektra na střední škole
Dvořáková, Jitka
V bakalářské práci bude zpracováno téma vzdělávání jedinců s poruchou autistického spektra na střední škole. Cílem teoretické části je shrnout možnosti vzdělávání jedinců s PAS v Jihomoravském kraji na základě porovnání jednotlivých názoru autorů a školské legislativy. Podklad budou tvořit informace, které objasní současnou situaci v poskytování poradenských služeb a péče pro jedince s PAS. Dále budou uvedena poradenská zařízení, která mohou jedinci s PAS v Jihomoravském kraji navštěvovat. Také budou zpracovány informace o možnostech inkluzívního vzdělávání a principy práce, které se u jedinců s PAS při výchově a vzdělávání používají. V teoretické části bude definován pojem autismus, jeho etiologie, triáda příznaků, jednotlivé typy žáků a kognitivní procesy jedinců s touto poruchou. Pro zpracování teoretické části bude použita metoda analýzy a syntézy dostupných informací, studium odborné literatury a srovnávání statistických údajů. V praktické části je hlavním cílem odhalit problémy, se kterými se učitelé a pedagogičtí pracovníci mohou při integraci a vzdělávání jedinců s PAS na středních školách setkat. Dílčím cílem je zjistit názory asistentů pedagoga na vzdělávání jedinců s autismem na střední škole a seznámit s individuálními vzdělávacími plány, které zkoumaní žáci při vzdělávání používají. K naplnění dílčího cíle bude použita metoda rozhovoru s asistenty pedagoga. K naplnění hlavního cíle bude použita dotazníková metoda. Nástrojem sběru dat bude dotazník, který bude směřovat k zjištění problémů, se kterými se učitelé a pedagogičtí pracovníci při integraci a vzdělávání žáků s PAS potýkají. Respondenty budou učitelé střední zahradnické školy Rajhrad, kteří se podílí na vzdělávání zkoumaných jedinců s PAS. Výsledky dotazníkového šetření budou tvořit strukturu rozhovoru s odborníkem ze SPC Brno Štolcova. Data z dotazníků a rozhovorů budou analyzována a vyhodnocena tak, aby mohla být vytvořena příručka pro učitele středních škol, kteří pracují s jedinci trpící poruchou autistického spektra.
|